Belka
Piątek, 26 Kwietnia 2024   imieniny: Maria, Marcelina, Marzena
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Zaniedbana część dzielnicy w końcu się zmieni. Co zostanie zrobione?

Data publikacji: 2018-11-19, Data modyfikacji: 2018-11-21
A A AWydrukDrukuj  
 
W 2016 roku mający ponad 100 lat budynek dworca w Strzemieszycach został wyburzony. Od tamtego czasu, teren ten jest zaniedbany i zapomniany. Ma się to jednak zmienić. W październiku ruszyły prace nad koncepcją dla zagospodarowania przestrzeni przed dawnym budynkiem dworca kolejowego w Strzemieszycach, która obecnie jest mocno zaniedbana. W ramach tychże prac odbyły się spotkania i dyskusje na temat tego, jak urządzić tą zaniedbaną część dzielnicy, tak by stała się atrakcyjnym miejscem spotkań dla mieszkańców. To dosyć istotne, biorąc pod uwagę to, że takich miejsc w Strzemieszycach nie ma zbyt wielu. – Dotychczas odbyły się dwa spotkania z mieszkańcami. Podczas pierwszego z nich postawiona została diagnoza i zebrano pierwsze pomysły, a 22 października zaprezentowano wstępne warianty projektu – mówi Piotr Drygała, naczelnik Wydziału Organizacji Pozarządowych i Aktywności Obywatelskiej. – Priorytetem dla mieszkańców Strzemieszyc jest stworzenie ogólnodostępnej, pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym i wygodnego połączenia zarówno ze stacją, jak i pomiędzy obiema częściami dzielnicy. Taki łączący tunel zaplanowano na przedłużeniu ul. Astrów – podkreślają dąbrowscy urzędnicy. Na podstawie propozycji zgłoszonych przez mieszkańców, opracowano dwa warianty urządzenia terenu w rejonie stacji. Wariant pierwszy – „pieszy” – Wariant „pieszy” to wersja, za którą zdecydowanie opowiedziała się większość mieszkańców – mówi Monika Arczyńska, architektka z gdańskiej pracowni A2P2. W tej propozycji odcinek pomiędzy “Parkiem Krasnala” a projektowanym przejściem podziemnym jest zaprojektowany jako piesza alejka. Zakłada się przeniesienie “punktu ciężkości” – węzła przesiadkowego i towarzyszącej mu infrastruktury w okolice byłej przychodni i nowo projektowanego przejścia podziemnego. W tej okolicy znaleźć ma się parking dla samochodów osobowych, punkt krótkiego postoju „kiss and ride”, przystanek autobusowy i komfortowe, bezpieczne i dobrze doświetlone zejście do tunelu. Tunel jest projektowany jako pieszo-rowerowe połączenie z drugą stroną torów, z wyjściem na peron. Dzięki odciążeniu okolic “Parku Krasnala” z ruchu kołowego (zapewniony zostanie dojazd, plac do zawracania oraz parking dla mieszkańców) obszar może zyskać kameralny charakter z potencjałem dla realizowania projektów budżetu obywatelskiego, na przykład proponowanej przez mieszkańców Strzemieszyc tężni czy urządzeń sportowych. Pozostała część ulicy nie byłaby już potrzebna i mogłaby zostać docelowo zlikwidowana, aby lepiej zintegrować całą przestrzeń przeznaczoną na zieleń. Przebieg dawnej drogi – granicę skweru – można by jednak zaznaczyć, np. w postaci pieszych ścieżek. Wariant „pieszy” posiada dwie wersje, które różnią się przede wszystkim lokalizacją pochylni i drobną różnicą umiejscowienia przystanków autobusowych. W drugiej wersji pochylnia lokalizowana jest bliżej budynku byłej przychodni. Wariant drugi – „przejezdny” – Zasadniczą różnicą w tym wariancie jest odcinek pomiędzy “Parkiem Krasnala” a projektowanym przejściem podziemnym, który mógłby być zrealizowany jako przejezdny dla autobusu. Wzdłuż torów zlokalizowana zostałaby droga i przystanek autobusowy naprzeciwko zejścia do tunelu. W pozostałych aspektach – traktowania przestrzeni zielonych, rekreacyjnych, a także samego projektu przejścia podziemnego – wariant ten nie różni się od rozwiązania „pieszego”– podkreśla Arczyńska. Podczas konsultacji pewne różnice zdań dotyczyły ul. Astrów, która z uwagi na niewielką szerokość mogłaby zostać zdominowana przez auta, jeśli zostaną wzdłuż niej zaplanowane miejsca postojowe. Pojawiły się głosy odnośnie potencjalnego parkingu w miejscu wyburzonych w okolicy budynków, jednak za najwłaściwszą lokalizację miejsc postojowych aut i rowerów uznano północną stronę, niedaleko wejścia do tunelu. Zdaniem uczestników konsultacji obszar bunkrów mógłby zostać lepiej wyeksponowany i użytkowany. Niezależnie od preferowanego wariantu, uczestnicy spotkania podtrzymali wcześniejsze zdanie dotyczące lokalizacji nastawni. Preferowane jest przeniesienie jej w kierunku zachodnim, poza obszar zaplanowany na zieleń, a jeśli okaże się to niemożliwe np. z przyczyn technicznych lub własnościowych, należy przemyśleć jej formę. Nieakceptowane jest użycie standardowego projektu z „przemysłowymi” materiałami wykończeniowymi – powinno być możliwe obsadzenie nastawni zielenią, obudowanie bardziej szlachetnymi materiałami lub, w najgorszym wypadku, jej dekoracyjne pomalowanie. Jak informuje dąbrowski magistrat, od 24 października do 5 listopada można było zgłaszać uwagi do wypracowanych koncepcji. 21 listopada zaprezentowany zostanie uwzględniający je projekt (spotkanie w Miejskiej Bibliotece Publicznej, filia nr 8, ul. Ofiar Katynia, godz. 17). Szczegółowe informacje dotyczące konsultacji dostępne są na stronie konsultacje.idabrowa.pl. 1 of 3 Wariant drugi – „przejezdny” - fot. mat.pras. Wariant pierwszy – „pieszy” - fot. mat.pras. Wariant pierwszy – „pieszy” - fot. mat.pras. Artykuł Zaniedbana część dzielnicy w końcu się zmieni. Co zostanie zrobione? pochodzi z serwisu Twoje Zagłębie.

Pełna treść wiadomości na: twojezaglebie.pl/?p=39114
twojezaglebie.pl, Źródło artykułu: twojezaglebie.pl
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 

Dąbrowa Górnicza – miasto na prawach powiatu położone w województwie śląskim na Wyżynie Śląskiej, na wschodnim krańcu Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Zajmuje powierzchnię 188,73 km² stanowiąc tym samym największe miasto województwa oraz 9 pod względem wielkości miejsce kraju.

Dabrowa Górnicza jest największym ośrodkiem przemysłowym Zagłębia Dąbrowskiego. Na jej terenie mieści się  największa huta stali ArcelorMittal Poland oddział Dąbrowa Górnicza, a także Koksownia Przyjaźń, Huta Bankowa czy huta szkła należąca do Saint-Gobain. Dąbrowa Górnicza należy do  sosnowiecko-dąbrowską Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Poza doskonale rozwiniętym przemysłem miasto poszczycić sie może wieloma zabytkami, takimi jak: bazylika Najświętszej Maryi Panny Anielskiej z 1875 r.,  młyn z XVIII wieku w Ratanicach czy kaplica z XVIII wieku w Trzebisławicach.


Przez Dąbrowę Górniczą przwebiega droga ekspresowa S1, dwie drogi krajowe  - DK nr 86 i 94 oraz linia kolejowa nr 1 (Warszawa – Częstochowa – Katowice).

 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola